MATERIALITY - wystawa tendencji SS 2017 podczas targów PITTI FILATI we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

LUKSUSOWE WŁOSKIE PRZĘDZE i TKANINY na sezon wiosna – lato 2017

 

ETYKA I INNOWACJA

     Wyrafinowany mix wysokiej jakości innowacyjnych surowców tworzących dynamiczne, multibarwne i zaskakujące stylistycznie kompozycje, dobieranych z uwzględnieniem szeroko pojętych zasad etyki – tak pokrótce scharakteryzować można przędze stworzone przez najlepszych, włoskich producentów na sezon wiosna-lato 2017 r.

 

MATERIALITY - wystawa tendencji SS 2017 podczas targów PITTI FILATI we Florencji; przędze ATHENA, ACQUA, FENICE i SIGHT producenta IGEA (Foto: K.Maciejewska Serra)

MATERIALITY – wystawa tendencji SS 2017 podczas targów PITTI FILATI we Florencji; przędze ATHENA, ACQUA, FENICE i SIGHT producenta IGEA (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

 

DYNAMICZNY MULTICHROMATYZM

Wielobarwny i często przestrzenny, barwny nadruk to najsilniejsza z obserwowanych obecnie w dzianinowym przędzalnictwie tendencji. Obowiązkowo ekologiczna w założeniu koloryzacja preferuje daleki od perfekcji aspekt delavé. Cienie oraz mniej lub bardziej geometryczne płaszczyzny i linie, sprawiające wrażenie niedokończonych, nadają tkaninowym kompozycjom efekt nieskończoności.

 

PINORI SS 2017; stoisko (Foto: K.Maciejewska Serra)

PINORI SS 2017; stoisko targowe (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Multichromatyczny chaos w zestawieniu z dynamiczną, linearną geometrią to zresztą jedna z silniej obserwowalnych tendencji we wszystkich kolekcjach włoskich przędzalników na sezon wiosna-lato 2017.

 

MILLEFILI SS 2017 - stoisko (Foto: K.Maciejewska Serra)

MILLEFILI SS 2017 – stoisko targowe (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

 

ZIELONO MI

 

SAFIL SS 2017 - przędze PIUMINO i LIANA; stoisko (Foto: K.Maciejewska Serra)

SAFIL SS 2017 – przędze PIUMINO i LIANA; stoisko targowe (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Preferowane kolory to ciepłe beże, ochry, żółcie, pomarańcze, czerwienie, fuksje i zielenie. To właśnie multitonalne zielenie pojawiają się niemal we wszystkich kolekcjach przędz na sezon wiosna-lato 2017.

 

FILPUCCI SS 2017 - przędza LINISSIMO Nm.39000, 82% len i 18% poliamid; stoisko (Foto: K.Maciejewska Serra)

FILPUCCI SS 2017 – przędza LINISSIMO Nm.39000, 82% len i 18% poliamid, aplikacje termo i laser; stoisko targowe (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Królują one nawet u producentów, którzy do tej pory preferowali bardziej stonowaną gamę kolorystyczna, jak choćby toskański FILPUCCI. Zielenie i pozostałe ciepłe barwy natury  zestawiane są często z wszechobecnym w nowych kolekcjach błękitem i niebieskim.

 

MATERIALITY - wystawa tendencji SS 2017 podczas targów PITTI FILATI we Florencji; przędze producentów BE.MI.VA., LANIFICIO DELL'OLIO, COFIL, MANIFATTURA SESIA, IGEA, FILPUCCI i LINEAPIU (Foto: K.Maciejewska Serra)

MATERIALITY – wystawa tendencji SS 2017 podczas targów PITTI FILATI we Florencji; przędze producentów BE.MI.VA., LANIFICIO DELL’OLIO, COFIL, MANIFATTURA SESIA, IGEA, FILPUCCI i LINEAPIU (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

 

RAW & TECHNO CHIC

Wszechobecny kontrast wyraża się na wszystkich płaszczyznach – począwszy od doboru surowców, a skończywszy na proponowanych zestawieniach gotowych tkanin.  Poszukiwanie ekstremalnych kontrastów i lekkości jest zresztą dążeniem, które stało się w ostatnich sezonach dla producentów przędz swego rodzaju ideą fix.

 

LINEAPIU Linia Hand Made KNIT ART SS 2017, przędza bawełniana PAINT Nm.1900 i inne; stoisko (Foto: K.Maciejewska Serra)

LINEAPIU Linia Hand Made KNIT ART SS 2017, przędza bawełniana PAINT Nm.1900 i inne; stoisko targowe (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Obowiązująca od wielu sezonów w światowej modzie tendencja vintage łączy się teraz nierozerwalnie z surowym stylem raw preferującym tradycyjną stylistykę o chłopsko-robotniczych korzeniach.

 

COFIL SS 2017, przędza melange RUGGENTE Nm.2200, 82% bawełna, 13% akryl i 2% inne; stoisko (Foto: K.Maciejewska Serra)

COFIL SS 2017, przędza melange RUGGENTE Nm.2200, 82% bawełna, 13% akryl i 2% inne; stoisko targowe (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

I tak w nowych kolekcjach pojawiają się powszechnie takie przędze jak surowy, organiczny len, bawełna i konopie.

 

LANIFICIO DELL'OLIVO SS 2017, stoisko, (Foto: K.Maciejewska Serra)

LANIFICIO DELL’OLIVO SS 2017, stoisko targowe (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Po drugiej stronie stylistycznej barykady mamy nadal supermodne aspekty techno chic, w których królują lśniące lureksem wiskozy i cienkie bawełny z mikro paillettes. Ekstremalna lekkość i transparentność przędz zestawiana jest powszechnie z metalicznymi aspektami nadając powstałym kompozycjom charakter niemal wirtualny.

 

LANIFICIO DELL'OLIVO SS 2017, stoisko, (Foto: K.Maciejewska Serra)

LANIFICIO DELL’OLIVO SS 2017, stoisko targowe (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

 

DENIM MANIA

Zapoczątkowana w ubiegłych sezonach moda na dzianinowy denim została przyjęta w świecie mody z takim entuzjazmem, iż dziś już większość Włochów posiada tą przędzę w swojej ofercie. Jednym z jej prekursorów jest toskański producent fantazyjnych przędz PINORI, którego absolutną nowością był kilka sezonów wstecz 100-procentowo ekologiczny denim uzyskany z używanych jeansów i jego ekskluzywna wersja DENIMLUX z domieszką metalicznych przędz i lurexu. Obecnie jego przebojowa linia Recykling, wykorzystująca stary denim, wzbogacona została o prestiżowy certyfikat DENIM CERTIFICATI RCS (Recycled Claim Standard), który może być wykorzystany przez dziewiarzy i producentów odzieży. Wpisuje się to w omawiany powyżej trend poszukiwania przez klientów w zakupywanej odzieży etycznych i proekologicznych aspektów związanych z jej produkcją.

Luksusowe, denimowe przędze, również w modnym aspekcie melange, znalazły się nawet w letniej kolekcji wełnianego potentata ZEGNA BARUFFA LANE BORGOSESIA.

 

ZEGNA BARUFFA LANE BORGOSESIA SS 2017 - stoisko (Foto: K.Maciejewska Serra)

ZEGNA BARUFFA LANE BORGOSESIA SS 2017 – stoisko targowe (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Podobnie toskański LINEAPIU poświecił  nieśmiertelnemu „denim style” jedną z serii swych nowych przędz o nazwie KNITTED DENIM. Znalazły się w niej: bawełniana, dekorowana sprayem i utrzymana w stylu „dirty denim” przędza CRETONNE SMOKE,  długa i barwiona delave bawełniana przędza z nylonem  DENIM oraz MAGO – supełkowa bawełna  z lureksowymi aplikacjami.

 

WŁOSKIE NOWOŚCI

Najsłynniejszy włoski wytwórca przędzy wełnianej ZEGNA BARUFFA LANE BORGOSESIA (marki BARUFFA, CHIAVAZZA i BOTTO POALA), produkujący rokrocznie 6 milionów kilogramów naturalnych przędz i pracujący od lat na potrzeby takich włoskich stylistów jak Armani, Dolce&Gabbana czy Roberto Cavalli, na wiosenno-letni sezon 2107 zaproponował atrakcyjną wersję SUMMER swej rewolucyjnej, wełnianej przędzy H2DRY. Dzięki ekskluzywnemu procesowi obróbki opracowanemu we współpracy z Politechniką  w Turynie, produkt ten, zaprezentowany w lipcu 2015 r. i będący już teraz światowym przebojem przędzalniczym, poszczycić się może tak skrupulatnie poszukiwaną, szczególnie w przypadku przędz naturalnych, charakterystyką „total easy care”.  Nowe, letnie wersje tej w pełni naturalnej przędzy to istny majstersztyk wyrafinowania i ekstremalnej lekkości.

 

ZEGNA BARUFFA LANE BORGOSESIA SS 2017 - stoisko (Foto: K.Maciejewska Serra)

ZEGNA BARUFFA LANE BORGOSESIA SS 2017 – stoisko targowe (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Innym, letnim przybojem ZEGNA BARUFFA jest ekskluzywny, idealny na T-shirty blend super cienkiej wełny, jedwabiu i lnu o przywołującej wakacyjne klimaty nazwie PORTO CERVO (najsłynniejszy port turystyczny na Sardynii).

 

ZEGNA BARUFFA LANE BORGOSESIA SS 2017 - wełniano-jedwabno-lniana przędza PORTO CERVO; stoisko (Foto: K.Maciejewska Serra)

ZEGNA BARUFFA LANE BORGOSESIA SS 2017 – wełniano-jedwabno-lniana przędza PORTO CERVO; stoisko targowe(Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Podczas zeszłorocznych targów przędz PITTI FILATI, prezentujących kolekcje przędz na sezon wiosna-lato 2017, na stoisku ZEGNA BARUFFA wystawione zostały również multikolorowe, letnie swetry zaprojektowane z użyciem nowych przędz przez znanego w branży i działającego w Londynie knitwear designer Carlo Volpi.

 

ZEGNA BARUFFA LANE BORGOSESIA SS 2017 -swetry z nowych przędz producenta projektu Carlo Volpi; stoisko (Foto: K.Maciejewska Serra)

ZEGNA BARUFFA LANE BORGOSESIA SS 2017 – swetry z nowych przędz producenta projektu Carlo Volpi; stoisko targowe (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Jeden z liderów produkcji luksusowych wiskoz toskański FILPUCCI, pracujący od lat m.in. dla domu mody Chanel, zaproponował tą razą niezwykle wyrafinowaną selekcję 40 –tu przędz naturalnych (w tym 30% nowości) o enigmatycznych jak przystało na obowiązującą stylistykę nazwach: AMENITY NATURAL, ARTIYSTR COTTON, AUTHORITY VISCOSE, AGILITY STRETCH i ATELIER. Jego nowe bawełny, lny i jedwabie, utrzymane w kolorach naturalnych z przewagą beży, żółci i oliwkowych zieleni, podkreślają modne, szorstkie w aspekcie efekty w zestawieniu z ekstremalna lekkością i lśnieniem. W będącej majstersztykiem tego producenta linii ATELIER znalazła się m.in. nowa, luksusowa przędza MILLENIUM z domieszką odbijającego światło lurexu, nadającego jej metaliczny charakter przypominający biżuterię z epoki.

 

FILPUCCI SS 2017 - przędza SUPERCREPE Nm.29000, 100% wiskoza haft tufting; stoisko (Foto: K.Maciejewska Serra)

FILPUCCI SS 2017 – przędza SUPERCREPE Nm.29000, 100% wiskoza haft tufting; stoisko targowe (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Proponowane przez FILPUCCI wiskozy lansują natomiast powszechnie powracający do mody w nowych kolekcjach przędzalników efekt crepes. W jego wiskozach z serii AUTHORITY wykorzystane są natomiast zaskakujące efekty koloryzacji, dekoloryzacji i nadruku. Jest wśród nich m.in. przędza BARBUR o drukowanym aspekcie vintage czy pomalowana, a następnie odbarwiona przędza DECOUPAGE. Producent ten stawia też na modny aspekt Indygo z charakterystyczną dla niego, dającą szczególnie fantazyjne efekty graficzne, tendencją do nieregularnej koloryzacji.

Podobne spektakularne efekty, na czele z decoupage i drukiem zastosowanym do przędzy denimowej, wykorzystuje FILPUCCI  w swojej linii fantazyjnych przędz hand made TRICOT STUDIO, dzięki której, jak sam twierdzi, zyskuje wielu wiernych klientów i to pomimo zmniejszenia się światowej koniunktury w tym segmencie rynku.

 

MATERIALITY - wystawa tendencji SS 2017 podczas targów PITTI FILATI we Florencji; przędze wiskozowo-poliamidowe producenta IGEA (Foto: K.Maciejewska Serra)

MATERIALITY – wystawa tendencji SS 2017 podczas targów PITTI FILATI we Florencji; przędze wiskozowo-poliamidowe producenta IGEA (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Jak co sezon innowacyjny, toskański producent przędz LINEAPIU i tą razą nie zawiódł swych światowych fanów proponując rewolucyjne zastosowanie druku 3D do produkcji luksusowych tkanin, oczywiście na bazie swoich najlepszych przędz. Ta wyrafinowana technika na potrzeby segmentu high fashion nazwana została NeTTA czyli „New Technology for textile application”.

 

LINEAPIU, druk 3D NETTA; prezentacja podczas targowej konferencji prasowej (Foto: K.Maciejewska Serra)

LINEAPIU, druk 3D NETTA; prezentacja podczas targowej konferencji prasowej (Foto: K.Maciejewska Serra)

LINEAPIU, druk 3D NETTA; prezentacja podczas targowej konferencji prasowej (Foto: K.Maciejewska Serra)

LINEAPIU, druk 3D NETTA; prezentacja podczas targowej konferencji prasowej (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Czas pokarze, czy światek haute couture zaakceptuje w tym przypadku zastosowanie wysokich technologii w miejsce pracochłonnego rzemiosła.

 

Niezwykle atrakcyjna stylistycznie jest też nowa, bogata kolekcja przędz hand made LINEAPIU o nazwie KNIT ART, w której odnajdziemy wszystkie lansowane na sezon wiosna-lato 2017 tendencje.

 

LINEAPIU Linia Hand Made KNIT ART SS 2017, przędze KAMUT Nm.2000, 86% bawełna i 14% poliamid i TASSO Nm.2000, 88% bawełna mako i 12% poliamid; stoisko (Foto: K.Maciejewska Serra)

LINEAPIU Linia Hand Made KNIT ART SS 2017, przędze KAMUT Nm.2000, 86% bawełna i 14% poliamid i TASSO Nm.2000, 88% bawełna mako i 12% poliamid; stoisko targowe (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Producent IAFIL, znany ze swej najlepszej, ekologicznej bawełny peruwiańskiej pima, oferowanej w niezwykle obszernej ofercie Stock Service, tą razą rozszerzył swą propozycję o poszukiwane ostatnio przez klientów jedwabie.

 

IAFIL SS 2017, jedwabna przędza FRUSCIO Nm.7.100; stoisko (Foto: K.Maciejewska Serra)

IAFIL SS 2017, jedwabna przędza FRUSCIO Nm.7.100; stoisko targowe(Foto: K.Maciejewska Serra)

 

W jego nowej kolekcji znalazło się aż siedem nowych przędz na bazie tej szlachetnej przędzy, którą oferuje w 54 kolorach dostępnych jako Stock Service. Szczególnie ekskluzywnym produktem jest jego SETA SELVAGGIA uzyskana z wolno żyjących jedwabników, oferowana w dwóch grubościach.

 

IAFIL SS 2017, stoisko (Foto: K.Maciejewska Serra)

IAFIL SS 2017, stoisko targowe (Foto: K.Maciejewska Serra)

MATERIALITY - wystawa tendencji SS 2017 podczas targów PITTI FILATI we Florencji; przędza WHIR Nm.3100 peruvian pima cotton crepe producenta IAFIL (Foto: K.Maciejewska Serra)

MATERIALITY – wystawa tendencji SS 2017 podczas targów PITTI FILATI we Florencji; przędza WHIR Nm.3100 peruvian pima cotton crepe producenta IAFIL (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Nadal popularny jest tak kochany przez młodych syntetyczny neopren choć teraz występuje on coraz częściej jedynie jako jeden z elementów wzbogacających naturalne, przędzalnicze kompozycje. Jeden z najbardziej kreatywnych włoskich producentów przędz fantazyjnych MILLEFILI stworzył na wiosenno-letni sezon 2017 alternatywny neopren bawełniany i lniany, do złudzenia powielający wizualny efekt tego syntetycznego.

 

MILLEFILI SS 2017 - stoisko (Foto: K.Maciejewska Serra)

MILLEFILI SS 2017 – stoisko targowe(Foto: K.Maciejewska Serra)

 

 

EKSKLUZYWNOŚC  I POCHODZENIE

W globalnie rozumianej branży tekstylnej małymi, lecz pewnymi krokami odchodzi się od dotychczasowej, niemal totalnej anonimowości stosowanych surowców i gotowych tkanin. Jest to w dużej mierze proces zainicjowany przez samych klientów finalnych, którzy, szczególnie w droższej konfekcji, poszukują jej szeroko pojętej autentyczności, na którą składają się zarówno aspekty estetyczne jak i etyczne. Stąd rodzi się zainteresowanie pochodzeniem i ogólną jakością przędz i tkanin, co znacznie ułatwi życie producentom, którzy nie dali do tej pory skusić na  obniżenie standardów tak surowcowych, jak i samej produkcji.

 

MILLEFILI SS 2017 - katalog przędz; stoisko (Foto: K.Maciejewska Serra)

MILLEFILI SS 2017 – katalog przędz; stoisko targowe (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Wiele dużych firm odzieżowych już zmieniło swą dotychczasową filozofię produkcji, a wiele z nich będzie zmuszonych to zrobić, co z pewnością przyczyni się do waloryzacji dobrej jakości produkcji europejskiej i równoczesnego podniesienia standardów produkcji azjatyckiej, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów etycznych takich jak pro środowiskowe uprawy i produkcji surowców oraz etyka procesów produkcji. Swego rodzaju „zaraźliwym” przykładem może tu być choćby zeszłoroczna decyzja Armaniego o całkowitym wycofaniu ze swoich kolekcji futer naturalnych, których pozyskiwanie w żaden sposób nie może zagwarantować wysokich standardów etycznych.

Podczas gdy wielkie domy mody w swych najbardziej ekskluzywnych kolekcjach od zawsze gwarantowały najlepsze pochodzenie tkanin, już firmy z wysokiej i średniej półki w większości nie stosowały najwyższych standardów, kierując się wygodną dla nich zasadą anonimowości surowca. Jednak w ostatnio lansowanych kolekcjach wielu znanych marek odzieżowych ze średniej i wyższej półki z przyjemnością obserwujemy szczególny nacisk, jaki kładą oni na podkreślenie swej ekskluzywności, m.in. otwarcie wskazując, iż stosowane przez nich przędze i tkaniny pochodzą od najlepszych, branżowych producentów, ze szczególnym uwzględnieniem producentów europejskich. Rodzimym przykładem może tu być producent odzieży dziecięcej BARBARAS, który w swych ekskluzywnych, dzianinowych czapeczkach, intarsjowanych oryginalnymi kryształkami Swarovski, zastosował najwyższej jakości włoskie wełny prestiżowego producenta ZEGNA BARUFFA LANE BORGOSESIA, co jasno zakomunikował dołączając do produktu obok swojej oryginalną etykietę gwarantującą pochodzenie surowca.

 

 

W ślad za zapotrzebowaniem na coraz bardziej wysublimowany, a przede wszystkim przekonujący dla klienta storytelling, również firmy tekstylne i odzieżowe rozpoczynają umacnianie swego wizerunku biznesowego poprzez podkreślanie pozytywnych aspektów związanych z pozyskiwaniem surowca (tzw. ingredient marketing)  i produkcją, w których na pierwszy plan wysuwają się kwestie etyczne, z ekologią na czele.

 

INNOWACJA PONAD WSZYSTKO

W dzisiejszej branży tekstylnej i odzieżowej nie ma już jednak powrotu do naturalności i ekologii rozumianych jako wykorzystanie stricte tradycyjnych procesów produkcji. Umożliwiały one uzyskiwanie produktów naturalnych, które jednak w żaden sposób nie satysfakcjonują już współczesnego klienta, który oczekuje przede wszystkim funkcjonalności i podwyższonych standardów estetycznych. Tak powszechnym jeszcze niedawno problemom jak gniecenie się lnu czy jedwabiu wychodzą naprzeciw wysokie technologie, którym udaje się w pewnym sensie ulepszać naturę. Przykładem mogą tu być takie nowoczesne tkaniny jak niegniotący się len i jedwab czy w pełni przepuszczająca wilgoć wełna (patrz: wełna H2Dry wspomnianego już ZEGNA BARUFFA LANE BORGOSESIA).

 

ZEGNA BARUFFA LANE BORGOSESIA SS 2017 - przędza bawełniana POLAR Nm.2.100 i jedwabno-bawełniana KYOTO Nm.35000; stoisko (Foto: K.Maciejewska Serra)

ZEGNA BARUFFA LANE BORGOSESIA SS 2017 – przędza bawełniana POLAR Nm.2.100 i jedwabno-bawełniana KYOTO Nm.35000; stoisko targowe (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Podobnie uzyskanie spektakularnych efektów estetycznych wymaga zastosowania innowacyjnych procesów wykańczania, które winny być jednak obowiązkowo przyjazne dla środowiska zarówno naturalnego, jak i pracy. Przykładem może tu być proces ścierania denimu, który wykonywany w sposób tradycyjny nie tylko przyczynia się do skażenia środowiska, ale i utraty zdrowia pracowników. Podobnie ma się miejsce również z procesem barwienia skór. Nie bez przypadku producenci często zlecają ich wykonywanie w państwach nie respektujących zasad ochrony praw pracowniczych i  środowiska takich jak Indie, Pakistan czy Bangladesz.

 

Europejscy przędzalnicy, którym przypada często rola koordynatorów i strażników tych procesów w skali globalnej, zdają sobie jasno sprawę, iż są w znacznym stopniu odpowiedzialni za to czy ich produkty odpowiadają oczekiwanym przez konsumentów standardom etycznym, często jasno wyrażonym w obowiązujących na terenie Europy przepisach. Powoduje to, iż już od szeregu lat ich produkty charakteryzują się znacznie wyższymi standardami w tym zakresie niż produkty przędzalni pozaeuropejskich, co ma decydujące znaczenie dla firm tekstylnych i odzieżowych, które z kolei pragną zapewnić te standardy swym klientom.

Przykładem znaczenia, jakie włoscy producenci przywiązują do etycznej jakości surowca i procesów produkcyjnych może być podpisany w zeszłym roku przez znanych, toskańskich producentów najwyższej jakości przędz „Kodeks Etyczny” pod hasłem „Good Ethics, Good Business”, w którym zobligowali się oni m.in. do produkcji przędz w żaden sposób nie zagrażającej środowisku naturalnemu i istotom żywym. W inicjatywie tej wzięli udział od lat obecni również na florenckich targach przędz PITTI FILATI producenci ACCADEMIA, FILPUCCI, LANIFICIO DELL’OLIVO, PECCI FILATI i PINORI. Ostatni z wymienionych producentów już od wielu lat sprzedaje swe fantazyjne przędze polskim dziewiarzom.

 

PINORI SS 2017; stoisko (Foto: K.Maciejewska Serra)

PINORI SS 2017; stoisko targowe (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Podczas zeszłorocznej, zimowej edycji florenckich targów PITTI FILATI znany ze swej wysokiej jakości bawełny producent FILMAR zaprezentował  proekologiczną i obszerną w wymiarze etycznym inicjatywę „Cottonforlive” w bardzo szerokim zakresie waloryzującą uprawę na terenie Egiptu najwyższej jakości, ekstra długiej, biologicznej bawełny. W myśl tej szlachetnej filozofii powstała unikalna przędza bawełniana o nazwie NILO proponowana w sześciu gramaturach i 36 kolorach Stock Service.

Podobne, przyjazne ekologii inicjatywy zdają się być już nie tylko modnymi dotąd, krótkotrwałymi zabiegami wizerunkowymi, ale znakiem coraz głębszych, globalnych w wymiarze przemian w ramach całego sektora wysokiej jakości przędz, tkanin i gotowej konfekcji.

 

 

TARGI PITTI FILATI 78

Przędzalnicze tendencje na sezon wiosna-lato 2017 zaprezentowane zostały po raz pierwszy podczas 78. już edycji prestiżowych targów przędz PITTI FILATI, które odbyły się w dniach 27-29 stycznia 2016 r. we Florencji. Zgromadziły one na 20 tysiącach metrów kwadratowych 115 producentów wysokogatunkowych przędz (w tym 21 spoza Włoch). Ta unikalna impreza, będąca od lat światową premiera branżowych tendencji, po raz kolejny potwierdziła prymat włoskiej branży przędzalniczej, oferującej innowacyjne i mistrzowsko wykonane produkty, których odbiorcami są najsłynniejsi światowi styliści z Chanel na czele. To właśnie na prezentujących włoskie nowinki targach PITTI FILATI, bacznie obserwowanych przez całą światową „śmietankę” z branży dziewiarskiej, rodzą się prototypowe idee kolekcji dzianin, które za wiele miesięcy znajdą zastosowanie w gotowych wyrobach największych światowych domów mody, a ostatecznie trafią jako obowiązujące trendy również do firm z segmentu fast fashion.

W omawianej edycji targów wzięło udział 4 250 buyer (w tym 1 800 z zagranicy) co stanowiło wzrost o 2% w porównaniu z rokiem 2015. Do Florencji przybyło więcej kupujących z krajów europejskich m.in.  Hiszpanii (4%) i Wielkiej Brytanii (+3,5%) i państw Europy północnej np. Holandii (+7,5%). Również ze Stanów Zjednoczonych przyjechało na targi o 8% więcej kupujących niż w 2015 r., podobnie zresztą jak i z Japonii (+5%). Małą niespodzianką dla ekspedytorów okazał się powrót Rosjan, których liczba podwoiła się w porównaniu z rokiem 2015. Polska nadal nie jest jeszcze szczególnie zainteresowana wysokiej jakości, włoskimi przędzami gdyż na tych najważniejszych targach branżowych pojawiło się zaledwie 10 potencjalnych kupujących z naszego kraju.

 

 

"Przegląd Włókienniczy" nr 5/2016

 

Powyższy artykuł jest zmodyfikowaną wersją tekstu „Etyka i innowacja” jaki ukazał się w roku ubiegłym w magazynie branżowym „Przeglad Włókienniczy” nr 5/2016 wydawnictwa  SIGMA-NOT, z którym od wielu lat współpracuję. 

 

.

.

Dodaj komentarz