DEL SIENA AW 2016-17, targi PITTI UOMO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

WŁOSKA MODA MĘSKA NA SEZON JESIEŃ-ZIMA 2016-17

 

(NIE)FORMALNY LUKSUS

     Nienaganna i ekskluzywna, a równocześnie znacznie odmłodzona klasyka z od-dramatyzującymi  ją elementami wyrafinowanego stylu casual, który w ostatnich latach na dobre zagościł w garderobie eleganckiego mężczyzny. Tak oto prezentuje się większość kolekcji na obowiązujący sezon jesienno-zimowy zaprezentowanych po raz pierwszy na styczniowych targach PITTI UOMO we Florencji, które od lat są wyznacznikiem tego, jak będzie się nosić w nadchodzących sezonach, dbający o swój modny wizerunek mężczyzna.

 

CUCINELLI AW 2016-17, targi PITTI UOMO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

CUCINELLI AW 2016-17, targi PITTI UOMO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

GENERATION (S)

Coraz popularniejszy w ostatnich latach sportowy easy chic stał się domeną już nie tylko młodszych generacji klientów, ale i ich ojców, a nawet dziadków. Z drugiej strony klasycystyczne elementy stylu garderoby starszych pokoleń zaczęły być w ostatnich sezonach szeroko wykorzystywane przez młodych. Przykładem mogą być powszechne nawet w formalnym, businessowym look casualowe obuwie typu sneakers czy klasyczny kapelusz typu panama w streetowych stylizacjach. Swego rodzaju symbolem tej tendencji jest powracająca po bardzo wielu latach broda, tak popularna ostatnio wśród wyczulonych na modowe nowinki młodzieńców.

Ten międzypokoleniowy, stylistyczny mix, będący wynikiem zacierania się granic pomiędzy nimi uzyskał określenie GENERATION(S) i stał się m.in. motywem przewodnim tegorocznych męskich kolekcji na sezon jesienno-zimowy.

CUCINELLI AW 2016-17, targi PITTI UOMO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

CUCINELLI AW 2016-17, targi PITTI UOMO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

 

SZARY-CZARNY-GRANAT

To ta właśnie barwna trójca święci triumfy w nowych jesienno-zimowych kolekcjach. Wszechobecne niemal u wszystkich producentów niebieski i granat, ożywiające dominujące szarości i czernie, są kontynuacja tendencji obowiązującej już w zeszłorocznym sezonie jesienno-zimowym i minionym sezonie wiosenno-letnim.

 

GABRIELE PASINI AW 2016-17, targi PITTI UOMO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

GABRIELE PASINI AW 2016-17, targi PITTI UOMO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Zarówno w kolekcjach formalnych, jak i casual obok szarości, czerni i granatu, pojawiają się jasne beże i ochry oraz jasne, oliwkowe zielenie. W obuwiu i dodatkach, poza wszechobecna czernią i szarością, znajdujemy tez jasne i ciemne brązy, musztardowe żółcie oraz bordo.

 

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

 

HERNO AW 2016-17, targi PITTI UOMO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

HERNO AW 2016-17, targi PITTI UOMO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Szarości, czernie oraz beże są bohaterami  kolekcji kurtek znanego włoskiego producenta HERNO, który zadebiutował we Florencji ze swą nową kolekcją wykorzystującą technologię Laminar.

BLAUER AW 2016-17, targi PITTI UOMO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

BLAUER AW 2016-17, targi PITTI UOMO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Super technologiczna jest natomiast ocieplana diodami o trzech zakresach temperatury kurtka EHG włoskiego brand o amerykańskich korzeniach BLAUER. Od tego sezonu zapowiedział on, iż stawia właśnie na atrakcyjne kurtki, i to zarówno w przedziale konfekcji dla dorosłych, jak i dla dzieci.

 

MUNDUROWA GALA

Obserwowalny w nowych propozycjach powrót do stylistycznego rygoru przejawia się w sięganiu przez producentów do tradycji. Dla przykładu włoski LARDINI proponuje unikatową serie utrzymanych w mundurowych barwach, klasycznych w kroju wełnianych kurtek „Army Blezer”, które są niemal wiernymi kopiami autentycznych mundurów.

 

LARDINI AW 2016-17 Army Blazer, targi PITTI UOMO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

LARDINI AW 2016-17 Army Blazer, targi PITTI UOMO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

LARDINI AW 2016-17 (Foto: Producent)

LARDINI AW 2016-17 (Foto: Producent)

 

Serię mundurów włoskich wojsk lotniczych twórczo interpretuje również  producent posiadający od 2004 r. licencje odzieży z logo włoskich wojsk lotniczych AERONAUTICA MILITARE, którego kreacje znane są również w Polsce.

 

DENIMOWY TOTAL LOOK

Jeszcze silniej niż miało to już miejsce w roku ubiegłym błękitny, niebieski i czarny denim lub denimowo drukowana popelina stały się motywem przewodnim bardzo wielu zaprezentowanych  kolekcji. Nowością sezonu jest denim wprowadzany już nie tylko do kolekcji sportowych i casual , ale i semi-formal . Wieloodcieniowy, denimowy błękit jest dla przykładu bohaterem większości kolekcji włoskiego producenta luksusowych koszul DEL SIENA.

DEL SIENA AW 2016-17, targi PITTI UOMO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

DEL SIENA AW 2016-17, targi PITTI UOMO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Warto wspomnieć, iż najmodniejszy w przyszłym sezonie jesienno-zimowym fason to według Massimo Delsiena koszula w stylu lat 70-tych, wyraźnie mniej dopasowana niż w ostatnich sezonach, uszyta z dość grubej bawełny – białej bądź w kolorze indygo. Nawet wersje ich ręcznie szytych koszul z ekskluzywnej, egipskiej bawełny Extra Fine 200/2 w modnych mikro motywach kratki i kropek proponowane są w denimowych kolorach indygo.

 

GAS AW 2016-17, targi PITTI UOMO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

GAS AW 2016-17, targi PITTI UOMO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Powszechniej jeszcze niż w roku ubiegłym, modny denim ma jak najbardziej naturalny aspekt vintage, począwszy od lekkiego do inspirowanego latami 70. i 80. destroyed w wersji workwear.

 

GAS AW 2016-17, targi PITTI UOMO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

GAS AW 2016-17, targi PITTI UOMO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

 

Ten ostatni producent, w latach 20-tych ubiegłego wieku dostawca gumowego obuwia stosowanego na włoskich polach ryżowych, podczas trwania targów zaprezentował we florenckim Pałacu Larderel specjalną kolekcje eleganckich trampek stworzoną przy współpracy znanej marki DEL TORO. Podczas florenckich targów miało miejsce również wydarzenie „Designer Project Adidas Originals by White Mountaineering”, w ramach którego ekskluzywną kolekcję dla Adidas Originals zaprojektował kultowy już japoński designer Yosuke Aizawa, tworząc absolutnie innowacyjne produkty, łączące tradycje z technologią oraz design z funkcjonalnością.

Równocześnie znane z bardzo klasycznych propozycji marki wyraźnie skłaniają się w stronę funkcjonalnych rozwiązań zapożyczonych z odzieży w stylu sportowym. Przykładem może być sztandarowy producent płaszczy w stylu Loden SCHNEIDERS SALZBURG, który zaprezentował we Florencji swój nowy, znacznie krótszy Loden o nazwie „Hubertus”, uszyty z super odpornej na deszcz tkaniny Technowool, która dzięki specjalnym procesom prania charakterystycznym dla denimu, nabiera miękkiego, podniszczonego aspektu. Ponadto przebiegający na zimno proces barwienia tkaniny nadaje jej nierównomierny kolor granatu, który podkreśla zamierzony przez producenta aspekt casual retro.

Podobne „efekty specjalne” utrzymane w nadal modnym stylu vintage, widoczne są u bardzo wielu producentów. Stały się one możliwe do uzyskania dzięki zastosowaniu do produkcji tkanin oraz gotowej konfekcji innowacyjnych materiałów i technik zapożyczonych wprost ze świata wysokich technologii.

 

LARDINI AW 2016-17 (Foto: Producent)

LARDINI AW 2016-17 (Foto: Producent)

 

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

 

MĘSKIE DEBIUTY

W obecnym sezonie jesienno-zimowym debiutuje męska kolekcja florenckiego domu mody PATRIZIA PEPE utrzymana w stylu casual dandy, o linii slim-fit, która ma ambicję stać się ważną częścią oferty tego i u nas cenionego producenta.

Znany z eleganckich kasków motorowych i dodatków MOMO DESIGN zaprezentował w tym sezonie swą pierwszą kolekcje odzieży męskiej. Są w niej m.in. super szczelne, skórzane kurtki do kompletu ze znanym kaskiem Blade.

Włoski, denimowy brand ROY ROGER’S zaprezentował natomiast mini-kolekcję w stylu lat 70-tych stworzoną we współpracy ze znanym w wirtualnym świecie bloggerem, twórcą „The  Sartorialist” Scottem Schumannem.

 

 

OBUWIE & CO

W materii obuwia must have jesienno-zimowego sezonu są niewątpliwie wysokie, wiązane botki w stylu tracking wykonane z najróżniejszych materiałów ze szlachetną, cielęcą skórą na czele. Pomimo swego sportowego rodowodu modne, górskie buty nie zatracają swego eleganckiego charakteru, co czyni z nich idealne obuwie nawet na bardziej formalne okazje.

CASTORI AW 2016-17 (Foto: Producent)

CASTORI AW 2016-17 (Foto: Producent)

CASTORI AW 2016-17 (Foto: Producent)

CASTORI AW 2016-17 (Foto: Producent)

CASTORI AW 2016-17 (Foto: Producent)

CASTORI AW 2016-17 (Foto: Producent)

 

W jesienno-zimowych kolekcjach nie mogło zabraknąć również nowych wersji klasycznych mokasynów oraz wiązanych derby jak choćby w kolekcji CASTORI czy jubileuszowej capsule collection MORESCHI świętującego w tym roku 70 lat swego istnienia. Producent ten znany jest również w Polsce m.in. dzięki obuwniczej “posłudze” dla świętego Jana Pawła II.

 

STEFANOMANO AW 2016-17, targi PITTI UOMO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

STEFANOMANO AW 2016-17, targi PITTI UOMO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

STEFANOMANO AW 2016-17, targi PITTI UOMO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

STEFANOMANO AW 2016-17, targi PITTI UOMO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Poza eleganckimi aktówkami wykonanych z materiałów, coraz bardziej zbliżonych do stosowanych w kolekcjach kobiecych, nadal trwa hossa na tzw. shoppery oraz mniej lub bardziej eleganckie plecaki. Te ostatnie znaleźć dziś można we wszystkich kolekcjach skórkowej galanterii choć, jak podkreślają znawcy sektor, to już powoli apogeum tej mody.

 

TOMBOLINI AW 2016-17, targi PITTI UOMO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

TOMBOLINI AW 2016-17, targi PITTI UOMO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Dziś eleganckie, skórkowe plecaki proponowane są nawet do garniturów, co widać m.in. u producenta męskiej klasyki TOMBOLINI, który w roku ubiegłym otwarł w naszym kraju 3 własne sklepy. Luksusowe, ręcznie wykonane plecaki ma też w swojej ofercie producent galanterii skórzanej STEFANOMANO.

Eleganckie plecaki proponowane są również przez znanego producenta pasków ORCIANI czy tworzącego męski total look w wersji casual ANTONY MORATO, również obecnego od niedawna w Polsce.

Przebogatą kolekcję plecaków, realizowanych w 40-tu wersjach materiałowych i kolorystycznych, ma też w ofercie znany, włoski producent  PIQUADRO. W swej jesienno-zimowej kolekcji posiada on również superlekkie, tekstylne torby tzw.”24-godzinne” będące, w zależności od potrzeb, hybrydą torby, trolleya i plecaka.

 

PIQUADRO AW 2016-17, targi PITTI UOMO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

PIQUADRO AW 2016-17, targi PITTI UOMO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Od czerwca b.r. producent ten zapowiedział rozpoczęcie sprzedaży m.in. walizek i torb podróżnych, które posiadać będą innowacyjny tracker umożliwiający klientom kontrolę ich miejsca „pobytu” w obrębie całego świata za pośrednictwem portalu PIQUADRO. Jak podkreśla Giorgio Lorenzoni, manager zajmujący się w firmie również rynkiem polskim, nowoczesny i super funkcjonalny włoski design PIQUADRO bardzo odpowiada naszej rodzimej klienteli, stąd firma planuje zwiększyć swą obecność w Polsce.

 

PIQUADRO AW 2016-17, targi PITTI UOMO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

PIQUADRO AW 2016-17, targi PITTI UOMO we Florencji (Foto: K.Maciejewska Serra)

 

Klasycznym, a zarazem wyrafinowanym elementem męskiego wizerunku pozostaje kapelusz w stylu panama. Na przyszły sezon jesienno-zimowy najbardziej znany producent w tej kategorii włoski BORSALINO tworzy kolekcje „Noir”, w której klasyczne formy Borsalino podkreślone są przez czernie, szarości i granaty, ożywione barwnymi akcentami takimi jak lawenda czy bordo.

Ascetyczną paletę barwną męskiego total look ożywiają również nowe modele skarpetek włoskiego GALLO opatrzone kolorowym wizerunkiem zalotnej Pin up w stylu lat 50-tych zaprojektowanym przez włoskiego artystę Marco Lodola.

GALLO AW 2016-17, kolekcja PIN UP (Foto: Producent)

GALLO AW 2016-17, kolekcja PIN UP (Foto: Producent)

 

 

PITTI UOMO 89.

 Rozmach ostatniej edycji targów PITTI UOMO, które odbyły się w dn.12-15 stycznia b.r., przerósł wszelkie oczekiwania. Już podczas ich zeszłorocznej, letniej edycji zaprezentowała się na nich rekordowa w historii tej imprezy liczba 1.178  wystawców (w tym aż 42% spoza Włoch), podczas gdy w zeszłorocznej, zimowej edycji, już uznawanej za rekord targów, było ich 1.119. W styczniu b.r. we Florencji pojawiło się aż 1219 wystawców (w tym 44%  z zagranicy), którzy prezentowali swoje kolekcje w ramach piętnastu działów rozmieszczonych na 60 tys. m kw powierzchni wystawienniczej. Po części sukces ten był zasługą optymalnej kolokacji targów w międzynarodowym kalendarzu wystawienniczym branży oraz przejęcia części wystawców „w spadku” po zawieszonej w tym roku zimowej edycji niemieckich targów „Bread&Butter”.

Florenckie targi odwiedziło w styczniu b.r. aż 25 tys. operatorów z branży, kontra 20 tys. w roku ubiegłym (w tym 8,8 tys. z zagranicy). Jak co roku najwięcej, bo aż 932 kupców przybyło do Florencji z Niemiec. Jak w ubiegłych latach ubiegłych na drugim miejscu znaleźli się Japończycy (841 kupców), a na trzecim Hiszpanie (758 kupców). Po nich przyszła kolej na Anglików (639), Turków (557), Holendrów (529), Francuzów (468), Szwajcarów (389) i Belgów (307). Z Rosji, podobnie jak przed rokiem, przyjechało tylko 182 kupców, co świadczy o wciąż trwającym w ich obszarze kryzysie konsumpcji mody z wysokiej półki cenowej.

 

Brunello Cucinelli z Kate Maciejewska Serra na stoisku swojej firmy podczas targow PITTI UOMO we Florencji (Foto: Paola Gallerini)

Brunello Cucinelli z autorka artykułu Kate Maciejewska Serra na stoisku firmy CUCINELLI podczas targów PITTI UOMO we Florencji (Foto: Paola Gallerini)

 

 

W styczniu Florencję odwiedziło natomiast 54 kupców z Polski, podczas gdy w zeszłorocznej, letniej edycji tej imprezy uczestniczyło ich 62. Świadczy to o wciąż małym zainteresowaniu naszych rodaków tą ważną imprezą branżową. Przy okazji warto wspomnieć, iż we Florencji pojawił się po raz pierwszy polski producent CONTRACTOR48 (m.in. z linią KOMITET STRAJKOWY), którego charakterystyczne kolekcje sprzedawane są niemal w całości na rynku japońskim. Dzięki unikalnej formule florenckich targów, stawiającej nie tylko na włoską klasykę, ale i na nowatorskie i alternatywne projekty, wysokogatunkowi producenci i kupcy z Japonii upodobali sobie targi PITTI UOMO jako ulubione miejsce spotkań ze światową klientelą. W ten właśnie klimat wpisuje się kolekcja CONTRACTOR48, utrzymana w specyficznym dla wyrafinowanych Japończyków, preferującym naturalne tkaniny o aspekcie raw oraz proste kroje wzbogacone wyszukanymi dodatkami. Stawiający na międzynarodowy scouting organizatorzy targów umieścili polskiego producenta w kreatywnej i wizjonerskiej sekcji targowej Touch skupiającej podczas omawianej edycji 62 brandy ( w tym aż 55 spoza Włoch).

Azjatyckie nurty obserwowalne w modzie męskiej, które spotykają się właśnie podczas florenckiego salonu, zdają się być coraz bardziej doceniane również przez jego organizatorów. Świadczy o tym wybór na gościa specjalnego targów koreańskiego, lecz pracującego w Paryżu pod egida Samsunga stylisty Juun J, którego wyszukany styl, wpisujący się w modny nurt „street tailoring” , był bohaterem uroczystego pokazu, który odbył się w ramach targów we florenckiej Stazione Leopolda.

 

PITTI SOCIAL

Dzięki aktywnym w mediach społecznościowych rzeszom klientów branżowych, dziennikarzy, bloggeròw i samych, coraz bardziej wyczulonych na modowe nowinki mężczyzn, targi PITTI UOMO posiadają teraz swego rodzaju wirtualne życie, które biegnie równolegle do nich i tak naprawdę nie zamiera nawet długo po ich zakończeniu. Jest to możliwe m.in. dzięki internetowemu hitowi ostatnich miesięcy jakim jest, posiadający potężną moc skupiania powszechnej uwagi na konkretnym produkcie, zjawisku czy wydarzeniu, spersonalizowany hashtag. W ostatnim czasie wykorzystuje go z powodzeniem większość znanych, światowych marek modowych. Paradoksalnie wieszczona przez lata idea likwidacji imprez targowych, jako nie mających sensu istnienia w erze internetu, okazuje się dziś nietrafiona gdyż zarówno poszczególne branże, jak i ich klienci odczuwają potrzebę istnienia spotkań, na których może odbywać się bezpośrednia konfrontacja wielu idei, tak producentów, jak i klientów. Jest to aktualne zarówno w przypadku mediów społecznościowych, jak i handlu internetowego.

Warto przypomnieć, iż florencki PITTI IMMAGINE już 5 lat temu, jako pierwszy we Włoszech, wprowadził z sukcesem internetową wersję targów E-pitti.com a w styczniu b.r. zadebiutował z komórkową aplikacją Ready-to-order dla segmentu B2B. Pozostając w temacie: niemiecki potentat ZALANDO stał się bezpośrednim partnerem berlińskich targów Bread&Butter i przygotował wraz z nimi ich nowatorską formułę B2C. Po zawieszeniu tegorocznej, zimowej edycji tej ważnej dla producentów urban i streetwear imprezy targowej, ruszy ona w czerwcu b.r. w nowej, rozszerzonej formule.

 

WŁOSKI  BILANS

Pomimo trudnej sytuacji branży tekstylnej zarówno we Włoszech, jak i na całym świecie, sektor mody męskiej ma się całkiem nieźle. Rok ubiegły zamknął się ok.1,8-procentowym wzrostem obrotów  branży podczas gdy export wzrósł o ok. 2,4 % (eksport do krajów UE wzrósł o 3,3% i stanowił 53% całego eksportu).

Głównym rynkiem zbytu dla wysokogatunkowej, męskiej konfekcji są Stany Zjednoczone (+16,2% w 2015 r.), które  w roku ubiegłym prześcignęły Francję (- 6,9% w 2015 r.) oraz Niemcy (+4,8% w 2015 r.).

 

………………………………………………………………………………………………………………………

 

"Przegląd Włókienniczy" 2/2016

 

Powyższy tekst jest przeredagowaną i uaktualnioną wersja mojego artykułu p.t. „Nie-formalny luksus” jaki ukazał się w tym roku w czasopiśmie branżowym „Przegląd Włókienniczy” 2/2016 Wydawnictwa SIGMA-NOT i stanowi bezpośrednią relacje z targów wysokogatunkowej mody męskiej PITTI UOMO we Florencji.

 

Dodaj komentarz