.
ŚRODZIEMNOMORSKI DANDYS
Nowoczesny mężczyzna staje się w pełni świadomym konsumatorem mody. Nie traktuje już ubioru w kategoriach czysto praktycznych, lecz, podobnie jak płeć piękna, eksperymentuje w poszukiwaniu własnego stylu, możliwie w jak największym stopniu odpowiadającego lansowanym trendom. Tendencji tej sprzyja powszechność przekazu reklamowego i osobiste doświadczenia wyniesione z coraz liczniejszych podroży w mniej lub bardziej odległe kultury, w których nie obowiązują skostniałe kanony męskiego ubioru.
.
Nie bez przypadku to właśnie m.in. w krajach ex bloku komunistycznego obserwujemy obecnie boom na kreatywną modę męską z jak zawsze nowatorskim Made in Italy na czele. Po latach lokalnej i azjatyckiej bylejakości, posiadanie konfekcji, obuwia i galanterii rodem z Włoch jest dla eleganckiego mężczyzny powodem do nobilitacji. Wielokulturowe państwa Bliskiego Wschodu i Azji, w przeciwieństwie do państw tzw. zachodniej cywilizacji, są ponadto społeczeństwami tradycyjnie patriarchalnymi, w których mężczyzna jest najważniejszym nabywcą i konsumatorem. Czyni to z nich prawdziwą żyłę złota dla producentów wysokogatunkowej konfekcji Made in Italy.
.
Znajdująca się w głębokiej, wewnętrznej recesji włoska branża mody może liczyć na tysiące potencjalnych klientów spośród miliarda nowych, światowych bogaczy. Poszukują oni perfekcyjnie projektowanej i wykonanej krawieckiej klasyki i rzemiosła galanteryjnego z mocnym akcentem fashion, w której to kategorii mistrzami są właśnie Włoscy producenci.
.
.
Pomimo aktualnego kryzysu i zamknięcia wielu mniejszych zakładów (1800 w samym 2012 r.), w sektorze włókienniczo – odzieżowym pracuje we Włoszech 450 tys. osób zatrudnionych w 50 – ciu tysiącach zakładów. Konfekcja męska stanowi 30% ogółu produkcji całego sektora, którego kompleksowy obrót w roku 2012 wyniósł 51 miliardów Euro (z czego 8,6 miliardów przypada na modę męską, +2% w porównaniu do roku 2011).
.
.
A oto, co proponują panom na przyszły sezon wiosenno-letni najlepsze, włoskie firmy odzieżowe, które dwa razy do roku wystawiają swe kolekcje na prestiżowych targach wysokogatunkowej odzieży męskiej PITTI UOMO we Florencji, na których od lat decydują się losy włoskiej (i nie tylko) męskiej konfekcji na nadchodzące sezony.
.
.
CRUISE CHIC
W nowych propozycjach casual króluje Cruise Style, czyli nowoczesna wersja letniej klasyki pamietająca czasy Arystotelesa Onasisa, który ubrany w nonszalancki granatowy blezer i białe spodnie, zwiedzał słoneczne Środziemnomorze na pokładzie swego luksusowego jachtu. Powszechnie stosowanymi w tej tendencji tkaninami są len i elastyczna bawełna oraz unowocześniający ten klasycyzujący styl denim.
.
.
Wciąż poszukiwana formalna klasyka, (bo przecież nie wszyscy wybierają się na śródziemnomorskie wakacje), już dawno zrezygnowała z misternie konstruowanych marynarek pozbawiając je m.in. ciężkich podszewek. W niezobowiązującej wersji płócienno-lnianej nawet jej „pognieciony”, nieformalny aspekt ma swój niewątpliwy urok. Klasyczny producent LARDINI proponuje nawet bez podszewkową, smokingową marynarkę z jedwabnego shantungu.
.
.
Od kilku sezonów do mody powraca dwurzędówka, w której zrelaksowanemu, śródziemnomorskiemu mężczyźnie jest znakomicie. Gorzej to niestety wygląda pod naszą szerokością geograficzna, pod która zresztą ten rodzaj zapięcia jest nadal źle kojarzony i trudny do przyjęcia. Utrzymane w bieli, jasnych pastelach i klasycznych granatach, wiosenno-letnie marynarki są wiec przede wszystkim lekkie jak np. uszyta z wełny i jedwabiu 300-gramowa Zero Gravity producenta włoskiej klasyki TOMBOLINI.
.
.
KLASYCYZUJACY CASUAL
Spodnie, zarówno w wersjach classic jak i casual są nadal wąskie, przykrótkawe i często z rewersami, choć w biodrach nie opinają już tak ściśle sylwetki. Nie brak jednak wyjątków jak np. białe, bardzo obszerne spodnie Oxford producenta włoskiej klasyki CARUSO.
.
.
Modna koszula ma francuski bądź miękki, włoski kołnierzyk i wykonana jest z lekkiej popeliny, lnu i coraz częściej powracającego do łask jedwabiu. W wielu kolekcjach znaleźć można jej bardziej lub mniej klasyczną denimową wersję (dla przykładu BAGUTTA proponuje blue jeans plisse).
.
.
Mniej jest w nowych propozycjach trykotowych polo, których miejsce zajmuje teraz fantazyjna, letnia koszula. Jej klasycznym uzupełnieniem jest wykonany ze szlachetnej bawełny, kaszmiru lub wełny mniej lub bardziej sportowy blezer. Nową, luksusową polo spotyka się natomiast w zestawieniach z letnimi marynarkami (np. LARDINI).
.
.
Po kilku dramatycznych dla włoskich producentów dodatków latach, powracają krawaty a nawet muszki. Popularnym letnim dodatkiem jest wąski, ciemnogranatowy krawat dzianinowy typu Knit. Męskim hitem ostatnich sezonów jest natomiast fantazyjna, uszyta ze szlachetnych materiałów chusta (np. florenckiego FOLIERO SARTI) i letnia apaszka.
.
.
W wakacje na męskiej głowie nie może też zabraknąć kapelusza, najlepiej w klasycznej wersji panama ze średnio szerokim rondem od kultowego, włoskiego producenta BORSALINO.
.
ZIELONO MI
Jednak prawdziwym przebojem przyszłorocznego lata w modzie męskiej będą wszelkiego rodzaju małe desenie: pepitki, ciapki i …kwiatki. Te ostatnie znajdziemy zarówno na koszulach, spodniach, kurtkach, podszewkach a nawet na obuwiu. W nowych propozycjach, poza drobnymi deseniami, wiele jest również klasycznych już, wakacyjnych motywów hawajskich.
.
.
Zaskakujące powodzenie kwiatowego motywu zweryfikowałam osobiście na obleganych podczas florenckich targów „kwitnących” jak wiosenna łąka stoiskach producentów luksusowych koszul XACUS i POGGIANTI oraz znanego włoskiego producenta obuwia SERAFINI.
.
SKARPETKI ADDIO
W nowych propozycjach letniego obuwia, obok powszechnych mniej lub bardziej sportowych sneakersów, wiele jest miękkich, żaglowych mokasynów na gumowej podeszwie i espadryli (np. BRIMARTS), przez wrażliwych na modowe nowinki bywalców targów PITTI UOMO noszonych nawet do letnich marynarek i garniturów.
.
Wszechobecna tendencja ubierania obuwia na gołą stopę nie ucieszy z pewnością producentów skarpet i kolanówek.
.
Przetrwają one być może (jak choćby te proponowane przez włoskiego GALLO z modnej, denimowej przędzy) na nogach miłośników najbardziej sportowego z lansowanych stylów – motorowego w klimacie On the Road, w którym króluje denim, tkaniny techniczne i skóra.
.
ZŁY CHŁOPIEC
Super wytarte, najlepiej mechanicznie jeansy rurki (np. G-STAR RAW), krótka, zapinana na zamki skórkowa lub uszyta z tkaniny technicznej kurtka (np. CERRUTI, COLMAR czy PIRELLI P ZERO), wielofunkcyjny skórkowy lub jutowy plecak (np. SERAPIAN czy BARK) oraz supernowoczesne, skórkowo-tekstylne sneakersy (np. „pneumatyczne” PIRELLI P ZERO czy ważące jedyne 235 gramów BRIMARTS ) to ikony tego współczesnego wydania wielokrotnie już powracającego do mody stylu bad boy, którego „prototypami” były kultowe postacie filmowe Jamesa Deana i Steve’a Mc Quinna.
.
.
.
.